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Los 497 Quedlinburger Chausseebau-Gesellschaft

Quedlinburg, 31 December 1842, Registered Founders’ Share of 50 Thaler, #612, 40.2 x 26.5 cm, folds, dog ears, upper edge a bit

stained, small tear, original signatures, condition VF+,

issued to Berhard August Kramer, first time seen by us, only this share is

known, it was for more than 100 years in the possession of the descendants of Herrmann Bernhard August Kramer (1796 - 1876). Kramer

was a leather maker, mill owner, co-founder and major shareholder of the Braunkohlengrube Concordia near Nachterstedt-Frose! R12!

The construction works on the causeway began on 31 March 1840. The road ran from the border to the Duchy of Anhalt at Gernrode via

Quedlinburg to the Magdeburg-Halberstadt-Guild-Road near Kroppenstedt. The technical direction had construction inspector Hage-

mann form Magdeburg. The first part of the road from Stumsburg Bridge next to Quedlinburg to the Leedthrum at the border to Anhalt

was opened on 29 November 1840. The building costs were calculated with round about Thaler 110,000. The share capital was paid in

several instalments. After the full payment the shareholders got their share certificates at the end of 1842. The share capital was not suf-

ficient for finishing the causeway. Therefore the company had to lend money. By the burden of debt the general assembly decided on 24

July 1846 to sell the causeway to the government. The government also took over the debt.

Minimum bid: 3,000 €

Quedlinburger Chausseebau-Gesell- schaft

Quedlinburg, 31.12.1842, Gründer-Na-

mensaktie über 50 Thaler, #612, 40,2 x 26,5

cm, Knickfalten, Eselsohren, oben etwas ver-

schmutzt, kleiner Randeinriss, Erhaltung VF+,

Ori-

ginal-Signaturen, ausgestellt auf Bernhard August

Kramer im Sammlermarkt bisher völlig unbekannt,

nur dieses Exemplar lag für mehr als ein Jahrhun-

dert im Familienbesitz der Nachfahren von Herr-

mann Bernhard August Kramer (1796 - 1876). Kra-

mer war Lederfabrikant, Mühlenbesitzer, Mitbe-

gründer und Hauptanteilseigner der Braunkohlen-

grube Concordia bei Nachterstedt-Frose! R12!

Mit dem Bau der Chaussee wurde am 31. März

1840 begonnen. Die Strecke führte von der Herzog-

lich-Anhaltischen Grenze bei Gernrode über Qued-

linburg bis zur Magdeburg-Halberstadter Zunft-

straße bei Kroppenstedt. Die technische Leitung

hatte Bau-Inspektor Hagemann zu Magdeburg.

Das erste Teilstück von der Stumsburger Brücke

(heute Stumpfsburger Brücke) bei Quedlinburg bis

zum Leedthurm an der Anhaltischen Grenze wur-

de am 29. November 1840 feierlich eröffnet. Die

Baukosten waren auf rund 110.000 Thaler veran-

schlagt. Die Aktien wurden in mehreren Raten ein-

gezahlt und erst nach Volleinzahlung Ende 1842

ausgehändigt. Das Aktienkapital reichte jedoch

nicht aus, so dass die Gesellschaft Darlehen auf-

nehmen musste unter deren Last die Gesellschaf-

terversammlung vom 24. Juli 1846 einem Verkauf

der Chaussee unter Übernahme der Schuldenlast

an den Staat durchringen musste.

Mindestgebot: 3.000 €