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Los 499 International Shipbuilding and Engineering Company

Gdansk, 16 December 1937, 1,086 B-Shares á £ 0.10.0, #368698-369783, 27 x

25.5 cm, black, white, vertical fold, tears, one longer tear repaired with tape,

missing pieces of paper around the embossed seal, condition VF-,

issued to and si-

gned by General Direktor Professor Dr. Ing. Ludwig Noe as Managing Director! R12!

The company’s origin was in the former imperial wharf in Gdansk. In 1922, the com-

pany changed to a foreign stock company, which were taken over by the city of Gdansk

in 1939. After 1940, the company’s name was Danziger Werft AG and later Gdansk Le-

nin Wharf. In 1980, this wharf was the nucleus for the trade union movement. The be-

ginning of the end of the Iron Curtain. Ludwig Noé was born in Zweibrücken, Germa-

ny, in 1871. He was a German Politician and industrialist. Noé started his career at the Dinglersche Maschinenfabrik in Zweibrücken.

He changed his job and worked at the Dieselmotorenfabrik Augsburg, the company of Rudolf Diesel in 1898. Noé then changed to Ha-

nomag in 1901, and in the position of a senior engineer to Friedr. Krupp Germaniawerft in Kiel in 1905. In 1910, he became a director

of the Ascherslebener Maschinenfabrik. In 1919, Noé was named a general director of the Danziger Werft and Eisenbahnwerkstätten

AG. This company operated under the name International Shipbuilding and Engineering Company for a few years. Noé became a full

professor at the technical university of Danzig. He was member of the board of the Verein Deutscher Maschinenbau-Anstalten (Associa-

tion of German Engineering Companies) and of the Schiffbautechnische Gesellschaft (Shipbuilding Association). He was member of

the Volkstag, the parliament of the free city of Danzig, between 1920 and 1924. Noé was member of the Deutsche Demokratische Partei

(German Demoratic Party).

Minimum bid: 800 €

International Shipbuilding and Enginee- ring Company

Danzig, 16.12.1937, 1.086 B-Shares á £ 0.10.0,

#368698-369783, 27 x 25,5 cm, schwarz, weiß,

Knickfalte längs, Randeinrisse, ein langer hinterklebt,

Papierverlust um das Blindprägesiegel, Erhaltung

VF-,

ausgestellt auf General Direktor Professor Dr.

Ing. Ludwig Noe und von ihm als Managing Director

auch signiert! R12!

Die Danziger Werft- und Eisenbahnwerkstätten AG

ging aus der ehemaligen kaiserlichen Werft in Danzig

hervor. Ab 1922 war die Firma eine ausländische AG,

die 1939 von der Freien Stadt Danzig übernommen

wurde. Ab 1940 firmierte das Unternehmen als Dan-

ziger Werft AG und später als Danziger Lenin-Werft.

Diese wurde 1980 zur Keimzelle der Gewerkschafts-

bewegung. Der Anfang vom Ende des Eisernen Vor-

hangs. Ludwig Noé wurde 1871 in Zweibrücken gebo-

ren. Er war ein deutscher Politiker und Industrieller.

Noé begann seine berufliche Laufbahn bei der Ding-

lerschen Maschinenfabrik in Zweibrücken. 1898

wechselte er zur Firma von Rudolf Diesel in die Die-

selmotorenfabrik Augsburg, 1901 zu Hanomag und

1905 als Oberingenieur zur Friedr. Krupp Germania-

werft in Kiel. Ab 1910 war Noé Direktor der Aschers-

lebener Maschinenfabrik, bevor er 1919 zum General-

direktor der Danziger Werft und Eisenbahnwerkstät-

ten AG ernannt wurde. Diese firmierte für einige Jahre als International Shipbuilding and Engineering Company. Noé wurde in Danzig

zum ordentlichen Professor an der Technischen Hochschule berufen. Er war Vorstandsmitglied im Verein Deutscher Maschinenbau-

Anstalten und der Schiffbautechnischen Gesellschaft. Zwischen 1920 und 1924 gehörte Noé dem Danziger Volkstag für die Deutsche

Demokratische Partei an.

Mindestgebot: 800 €

Prof. Dr. Ludwig Noé, gemalt von Otto Dix.

Prof. Dr. Ludwig Noé, painted by Otto Dix.