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Los 568 Ship Bridget / Providence

Ipswich, 20 December 1647, 1/32th Share in a ship called „Providence“ (formerly „Bridget“), o. Nr., 14 x 28 cm, black, beige,

folds, stains, condition VF, written on vellum, 20 lines in a tall secretarial hand which leans to the right, opening words and cru-

cial phrases in wide-nibbed larger script,

rarity! R11! This is one of the earliest records of the ownership of shares in ships, which was

only common from the early seventeenth century onwards owing to the increases in sizes and costs of maritime vessels. The earliest

such document held by the National Maritime Museum at Greenwich is dated to the same year as the present example.

This offered one

confirms the sale of this share in the ship lately repaired by John Pole of Ipswich as well as in its masts, anchors, ropes, guns and other

equipment. William Garnham, a cordwainer from Ipswich, bought the share from Francis Parke, a mariner from Ipswich, too. With 200

tons of burden the ship was a large one and Parke’s small share valued at the vast sum of £45.12 shillings.

Francis Parke pursued a career as a mariner and served in the Commonwealth navy. From 1653 until 1655, he commanded the 4th rate

„President“. In June 1653, he took part in the Battle of the Gabbard, when the fleets of the Commonwealth of England fought against the

United Provinces during the First Anglo-Dutch War. Afterwards he was assigned to Rear Admiral John Lawson’s division in the Blue

Squadron. In August 1653, he probably fought in the Battle of Scheveningen, the final naval battle of the First Anglo-Dutch War, as his

ship is listed as being with the fleet. In December 1653 he was engaged in protection of the collier trade. It is known that he comman-

ded the Dutch prize „Matthias“ in 1656. From 1659 until 1660, he was operating in the Sound with a British warship again, the 4th rate

„Centurion“.

Minimum bid: 10,000 €

Ship Bridget / Providence

Ipswich, 20.12.1647, 1/32stel Anteil am Schiff „Providence“ (früher „Bridget“), o. Nr., 14 x 28 cm, schwarz, beige, Knickfalten,

fleckig, Erhaltung VF, auf Tierhaut gedruckt, 20 Zeilen in großer englischer Handschrift, einzelne Worte größer geschrieben,

absolute Rarität! R11. Der vorliegende Anteilschein ist einer der ältesten Nachweise für Eigentumsrechte an einem Schiff.

Diese Art der

Verbriefung war erst ab dem frühen 17. Jahrhundert aufgrund der zunehmenden Größe der Schiffe und der damit steigenden Kosten

Praxis.

Das älteste Dokument dieser Art befindet sich im National Maritime Museum in Greenwich und stammt aus dem gleichen Jahr

wie das vorliegende Papier.

Letzteres beinhaltet den Verkauf des Anteils am vor Kurzem bei John Pole in Ipswich reparierten Schiff so-

wie dessen Ausrüstung wie Masten, Anker, Seilen, Kanonen und anderen Gegenständen seitens des Seemanns Francis Parke an den

Schuhmacher William Garnham (beide ebenfalls aus Ipswich). Das Schiff war mit einer Tonnage von 200 Tonnen eher größer und der

kleine Anteil immerhin 45 Pfund und 12 Schillinge wert.

Francis Parke machte Karriere in der Marine des Commonwealth. Von 1653 bis 1655 befehligte er die „President“, ein englisches

Kriegsschiff der 4th Rate-Klasse. Im Juni 1653 nahm er während des Ersten Englisch-Niederländischen Krieges an der Seeschlacht bei

Gabbard bzw. Nieuwpoort teil. Anschließend wurde er Rear Admiral John Lawsons Division in der Blue Squadron zugeordnet. Im Au-

gust des Jahres 1653 kämpfte er angesichts der Tatsache, dass sein Schiff in der Auflistung der Flotte enthalten war, sehr wahrscheinlich

in der Seeschlacht bei Scheveningen bzw. Ter Heijde, die auch die finale Schlacht im Ersten Englisch-Niederländischer Krieg war. Im

Dezember 1653 wurde er mit dem Schutz des sogenannten Collier Trade, dem aufstrebenden und für das Wirtschaftswachstum Eng-

lands äußert wichtigen Handel bzw. Export von Kohle, betraut. Es ist weiterhin bekannt, dass Parke 1656 ein holländisches Beuteschiff

(eine Prise namens Matthias) kommandierte. Von 1659 bis 1660 befehligte er mit der 4th Rate „Centurion“ wieder ein englisches Schiff,

mit dem er im Öresund zwischen Dänemark und Schweden operierte.

Mindestgebot: 10.000 €