75 Highlights Teil 2 der 61. Auktion für Historische Wertpapiere Part 2 of the 61st Auction for Old Stocks and Bonds

27 Los 518 Turmbergbahn Durlach A.-G. Durlach, 1 May 1920, Preferred Share of 1,000 Mark, later changed to 500 and 250 RM, and then changed to 500 DM, #27, 36 x 24 cm, black, green, horizontal fold, hole cancellation, condition EF/VF, Talon, 70 Shares issu- ed, one of the very view certificates which were issued in Mark and where the nominal value was also changed by stamp into DM, only known certificate of this issue, the item was part of the collection von Prof. Dr. Eckhardt Wanner, R12! The company was founded under the firm Actien-Gesellschaft „Drahtseilbahn Durlach-Thurmberg” in 1887. The name was changed to Turmbergbahn Durlach AG on 24 May 1919. The company built and operated a 315 meters long cable railway on the Turmberg next to Durlach. The cable railway started operations on 1 May 1888. The railway was powered by gravitation with water ballast at the begin- ning. The coach which drove down the valley was filled with the necessary quantity of water and pulled the other coach upwards. The railway was modernized in 1966. The drive was changed from water ballast to electric drive. The concession should expire in 2019, but it was prolonged ultimately until October 2022. Transport Services Karlsruhe, which operates the railway today, wants to modernise and extend the railway and they want to include the railway into its KVV tariff. Construction work should start at the end of 2022, and work should be finished in 15 months. The Turmbergbahn is the oldest still active funicular railway in Germany, which is still in operation. . Minimum bid: 750 € Turmbergbahn Durlach A.-G. Durlach, 01.05.1920, Vorzugsaktie über 1.000 Mark, später auf 500 und 250 RM und 500 DM umgestempelt, #27, 36 x 24 cm, schwarz, grün, Knickfalte quer, lochentwertet, Er- haltung EF/VF, Erneuerungsschein, Auflage 70 Stück, eines der wenigen Papiere, das von Mark bis auf DM umstempelt worden ist, Einzelstück aus der Sammlung von Prof. Dr. Eckhardt Wanner, R12! Die Gesellschaft wurde 1887 als Actien-Gesellschaft „Drahtseilbahn Durlach-Thurmberg“ gegründet. Ab 24. Mai 1919 lautete der Name Turmbergbahn Durlach AG. Zweck war der Bau und Betrieb einer rund 315 Meter langen Drahtseilbahn auf den Thurmberg bei Durlach. Am 1. Mai 1888 nahm die Bahn ihren Betrieb auf. Anfangs erfolgte der Be- trieb durch Schwerkraft mit Wasserballast, das be- deutet, dass der talwärts fahrende Wagen mit der erforderlichen Menge Wasser befüllt wurde und den bergwärts fahrenden Wagen nach oben zog. 1966 wurde die Bahn umfassend umgebaut. Es wurde von Wasserantrieb auf elektrischen Antrieb umgestellt. Die Betriebsgenehmigung der Bahn sollte eigentlich 2019 auslaufen, wurde aber letzt- malig bis Oktober 2022 verlängert. Die Verkehrsbe- triebe Karlsruhe, die heute die Bahn betreiben, möchten die Bahn modernisieren und verlängern sowie in den KVV-Tarif einbinden. Ende 2022 soll mit dem Bau begonnen werden. Die Dauer ist auf 15 Monate veranschlagt. Die Turmbergbahn ist die älteste noch in Betrieb stehende Standseilbahn Deutschlands. Mindestgebot: 750 € https://de.wikipedia.org/wiki/Datei:Turmbergbahn.jpg Turmbergbahn im Betrieb Turmbergbahn in action.

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