50 Highlights Teil 2 der 56. Auktion für Historische Wertpapiere Part 2 of the 56th Auction for Old Stocks and Bonds Часть 2-я 56-го аукциона антикварных ценных бумаг

31 Los 644 United States of America - 3 % Panama Canal Loan Washington D.C., 1 June 1911, date of issue: 15 February 1930, 3 % Bond for US-$ 1,000, #73796, green, black, red, vertical fold, condition EF-, at left vignette with Capitol, at right vignette with Vasco Núñez de Balboa. He is best known for having crossed the Isthmus of Panama to the Pacific Ocean in 1513, becoming the first European to lead an expedition to have seen or reached the Pa- cific from the New World. Never seen by us before, seller’s single certificate, R12! In 1858 Count Ferdinand de Lesseps founded the Suez Canal Company. Eleven years later the canal with a length of 168 kilometres (104.39 miles) was opened. After the company earned already in 1874, its market price continued to increase over the following years. However, de Lesseps was already thinking about the next coup: he began to develop plans for a Central American canal. Therefore, in 1880, he founded the Compagnie Universelle du Canal Interoceanique de Panama. Due to the Suez boom, the issue which had been established at 600,000 shares was soon oversubscribed. The 73 kilometres [45.36 miles] long canal was to be completed within six years. At first everything went well and the further financing was secured by issuing several loans. However, in 1886 the truth came out: only a sixth of the soil had been drawn out so far. The shares declined and the loan emissions could no longer be sold in full. On February 4, 1889, the liquidation of the company was decreed. With shares, bonds, and profit certificates more than 800,000 Frenchmen had lost money in the total amount of 1.8 billion gold francs. In 1894, this company tried to build the canal, but it sold the canal to the United States for US-Dollar 40 millions in 1902. 40 per cent of the works done could be used for the canal. The freighter Cristobal was the first ship which passed the Panama Canal in his full length on 3 August 1914. The canal was given to the Republic of Panama on 31 December 1999. Minimum bid: 1,500 € United States of America - 3 % Panama Canal Loan Washington D.C., 01.06.1911, Ausgabetag: 15.02.1930, 3 % Bond über US-$ 1.000, #73796, grün, schwarz, rot, Knickfalte längs, Erhaltung EF-, links Vignette mit Capitol, recht Vignette mit Vasco Núñez de Balboa, der die Landenge von Panama überquerte und 1513 als erster Europäer den Pazifischen Ozean vom amerikanischen Kontinent aus erblickte, uns bisher unbekannte Rarität, Ein- zelstück beim Einlieferer, R12! Graf Ferdinand de Lesseps gründete 1858 die Suezkanal-Gesellschaft. Elf Jahre später wurde der 168 Kilometer lange Kanal eröffnet. Nachdem die Firma bereits 1874 schwarze Zahlen schrieb, stieg ihr Kurs fortan. Doch de Lesseps dachte bereits an den nächsten Coup: Er begann, Pläne für einen zentralamerikanischen Kanal zu entwickeln. 1880 gründete er daher die Compagnie Universell du Canal In- teroceanique de Panama. Die auf 600.000 Aktien festgesetzte Emission war, dank der Suez-Hausse, schnell überzeichnet. Der 73 Kilo- meter lange Kanal sollte in sechs Jahren fertig gestellt werden. Zunächst lief es gut, und die weitere Finanzierung wurde durch die Aus- gabe mehrerer Anleihen sichergestellt. Doch 1886 kam die Wahrheit ans Licht: Erst ein Sechstel der Erdmassen war bisher ausgehoben. Die Aktien fielen, und die Anleiheemissionen ließen sich nicht mehr komplett verkaufen. Am 1889 wurde die Liquidation der Firma verfügt. Mehr als 800.000 Franzosen hatten mit Aktien, Anleihen und Genussscheinen Geld im Wert von 1,8 Milliarden Goldfranc ver- loren. 1894 versuchte sich dann die Compagnie Nouvelle du Canal de Panama 1894 Société Anonyme an dem Projekt, verkaufte es 1902 jedoch für 40 Millionen US-Dollar an die Vereinigten Staaten von Amerika, die rund 40 Prozent der bis dahin geleisteten Arbeiten verwenden konnten. Am 3. August 1914 passierte schließlich der kleine Frachter Cristobal als erstes Wasser- fahrzeug den Panamakanal in voller Länge. Am 31. Dezember 1999 wurde der Kanal an Panama übergeben. Mindestgebot: 1.500 € Die Kroonland am 2. Februar 1915, das bis zu diesemTag größte Passagierschiff der Welt, das den Kanal je passierte. The Kroonland on 2 February 1915, while passing the Panama Canal. It was the largest ship that passed the canal until that time.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTU2