50 Highlights Teil 2 der 54. Auktion für Historische Wertpapiere Part 2 of the 54th Auction for Old Stocks and Bonds Часть 2-я 54-го аукциона антикварных ценных бумаг

41 Los 635 Société Anonyme des Anciens Établissements Panhard et Levassor The Paris located company is one of the first automobile manufacturers in the world. The routes of the company go back to a company for manufacturing woodworking machines by Jean-Louis Périn in 1846. The young René Panhard became a partner in the company in 1867, and the name was changed to Périn & Cie. In 1872, the engineer Émile Levassor entered the company, and took over Shares from Périn. The name of the company was changed to Périn, Panhard & Cie. It manufactured own gas engines between 1875 and 1879. After Périn died in 1886, Panhard and Levassor took over Périns Shares in the company and changed the name to Pan- hard & Levassor. There was a longtime friendship between the Levassor-family and Gottlieb Daimler. Therefore the company manufac- tured the Daimler-V-Motor in Licence from 1890 on. At that time, the first French car was produced at Panhard & Levassor: The P2D had his motor in the centre of the car. One year later, the first car with front engine was constructed. The wheels at the back were moved by chain drive. This was the first time, this classical set consisting of cooler, engine, gearbox, and drive was used. It was then used wide- ly under the name Système Panhard. Èmile Levassor had a narrov relationship to Gottlieb Daimler, until Levassors death in 1897. Both consulted each other. Most likely it was the first “Joint Venture” in Europe. Manufacturing cars stopped at Panhard in 1967. The compa- ny only manufactured military vehicles after that time. Panhard & Levassor became part of PSA group later. Société Anonyme des Anciens Établis- sements Panhard et Levassor Die in Paris ansässige Gesellschaft gilt als einer der ältesten Automobilhersteller der Welt. Die Wurzeln reichen auf ein 1846 von Jean- Louis Périn in Paris gegründetes Unternehmen zur Herstellung von Holzbearbeitungsmaschinen zurück. 1867 wurde der junge René Panhard in die Gesellschaft aufgenommen, die fortan Périn & Cie. hieß. 1872 stieg der Ingenieur Émile Le- vassor in das Unternehmen ein, der einen Teil der Anteile von Périn übernam. Die Firma lautete fortan Périn, Panhard & Cie. Zwischen 1875 und 1879 baute die Gesellschaft auch eigene Gasmoto- ren. Nach dem Tod von Périn im Jahr 1886, über- nahmen Panhard und Levassor dessen Anteile und firmierten fortan als Panhard & Levassor. Zwischen der Familie Levassor und Gottlieb Daimler gab es bereits lange freundschaftliche Beziehungen, so dass die Gesellschaft ab 1890 den Daimler-V-Motor in Lizenz baute. In dieser Zeit entstand bei Panhard das erste Automobil Frankreichs, das Model P2D, bei dem der Fahr- zeugmotor in der Mitte eingebaut war. Ein Jahr später folgte der erste Wagen mit Frontmotor, über Ketten wurden die Hinterräder angetrieben. Erstmals kam es zur klassischen Anordnung Kühler, Motor, Getriebe vorn und Antrieb hinten. Diese fand als Système Panhard breite Anwen- dung. Bis zu seinem Tod im Jahr 1897 stand Èmi- le Levassor in engem Kontakt zu Gottlieb Daim- ler. Die beiden berieten sich gegenseitig. Es dürf- te das erste „Joint Venture“ auf europäischem Bo- den gewesen sein. Die Pkw-Produktion von Pan- hard endete 1967, danach wurden nur noch Mili- tärfahrzeuge hergestellt. Panhard & Levassor wur- de Teil der PSA-Gruppe. Daimler-Benz international Paris, 31.12.1958, Certificat Nominatif de 70.000 Ac- tions á 5.000 Francs, #251, ein Unikat, R12! Paris, 31 December 1958, Certificat Nominatif de 70,000 Actions á 5,000 Francs, #251, unique item, R12!

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