31. Auktion für Historische Wertpapiere Teil 2 - 26 October 2013 - page 57

57
Boizenburger Stadt- und Hafenbahn
Boizenburg, 1 July 1890, Founder‘s Share for 1,000
Marks, #17, 31.5 x 25.6 cm, black, turquoise, superb
round vignette,
only 124 shares issued!
The company got a concession for a normal gauge, single, three
kilometers long railway on 13 November 1889. The line ran from
the state owned railway station of the Berlin-Hamburger Eisen-
bahn to the city railway station and for the freight traffic further
to the northern quay of the port on the Elbe. For the railway pro-
ject a joint-stock-company was incorporated. Half of the shares
were owned by the railway building company Lenz & Co. This
company also operated the railway. The rest of the shares were
owned by the city of Boizenburg and three private shareholders.
The city of Boizenburg bought all shares of the company and
dissolved the joint-stock-company. The railway was operated as
owner-operated municipal enterprise. It also used busses. The
passenger service was switched completely to busses in 1967.
The freight traffic was stopped on 1 January 1998. The railway
track was removed largely until September 2005.
Minimum Bid: € 1,500
Boizenburger Stadt- und Hafenbahn
Boizenburg, 01.07.1890, Gründeraktie über 1.000 Mark,
#17, 31,5 x 25,6 cm, schwarz, türkis, Erhaltung EF, deko-
rative Rundvignette,
Auflage nur 124 Stück!
Am 13. November 1889 erhielt die Gesellschaft die Konzession
für den Bau einer normalspurigen, eingleisigen Strecke. Diese
war drei Kilometer lang und führte vom Staatsbahnhof der Ber-
lin-Hamburger Eisenbahn zum Stadtbahnhof und für den Güter-
verkehr weiter zum Nordkai des Hafens an der Elbe. Für das
Bahnprojekt wurde eine Aktiengesellschaft gegründet. Die Hälfte
der Aktien lag bei der Bahnbaugesellschaft Lenz & Co. Diese
führte auch den Betrieb. Weitere Aktien wurden von der Stadt
Boizenburg und drei Privatpersonen gehalten. 1925 erwarb die
Stadt Boizenburg sämtliche Aktien der Gesellschaft und löste die
AG auf. Die Bahn wurde als städtischer Eigenbetrieb geführt. Es
wurden auch Omnibusse eingesetzt. Die Personenbeförderung
wurde 1967 komplett auf Omnibusse umgestellt. Der Güterver-
kehr wurde am 1. Januar 1998 eingestellt und die Gleise wurden
bis September 2005 großteils abgebaut.
Mindestgebot: 1.500 €
Los 591
1...,47,48,49,50,51,52,53,54,55,56 58,59,60,61,62,63,64,65,66,67,...68